SZENT IMRE PLÉBÁNIA
 
 

Vitéz Nagybányai Horthy István főhadnagy repülőbalesete

"1942. augusztus 20-án 5 órakor szállt fel Horthy István főhadnagy és kísérője, Nemeslaki Zoltán őrmester az ilovszkojei repülőtérről. Egy magyar felderítőgépet kellett volna oltalmazniuk a Don folyó környékén. Amikor megközelítették a felderítő repülőgépet, Horthy főhadnagy éles bal fordulóval akart besorolni a kíséréshez megfelelő pozícióba, de az erősen szűkített fordulóban a gépe kipördült és dugóhúzóba esett. A pilótának sikerült kivennie a gépet a dugóhúzóból, azonban a kis magasság miatt a repülő a földbe csapódott."

Vitéz nagybányai Horthy István főhadnagy 1942. augusztus 20.-án bekövetkezett repülőbalesetéről hallhattunk előadást március 29.-én este 19 órai kezdettel Magó Károly zászlós úrtól. A zászlós úr előadásában nemcsak a balesetről és annak körülményeiről, hanem elsősorban az általa vezetett kutatások és vizsgálatok eredményeiről számolt be, melyet 2012-ben végeztek a MH 86. Szolnok Helikopter Bázison. A baleset után mintegy 70 évvel lefolytatott vizsgálatok célja, hogy a baleset eddig nem ismert részleteit, körülményeit és okait modern, tudományos vizsgálati módszerek segítségével feltárják.

A vizsgálat eredményeként megállapították, hogy a lezuhanás oka több tényező szerencsétlen egybeeséséből adódott, melyek közül a legfontosabbak a következők voltak:

  • A repülőgépen olyan szerkezeti átalakításokat végeztek, melyek kedvezőtlenül befolyásolták a repülési karakterisztikát. Megnövekedett az átesési sebesség és a gép lapos dugóhúzóba perdülés hajlama.
  • A repülési karakterisztika kedvezőtlen változásáról a pilótákat nem tájékoztatták kellőképpen, és nem készítették fel őket az ezzel járó problémák kiküszöbölésére.
  • A gép átesése és lapos dugóhúzóba perdülése kis magasságon következett be, ezért Horthy István főhadnagy úr nem tudta elkerülni a becsapódást.

Ha ezen három fontos tényező közül csak egyik nem következik be, akkor a baleset elkerülhető lett volna.

A vizsgálat arra is fényt derített, hogy a repülőgép motorja és kormányszervei a becsapódás pillanatáig rendben működtek. Ezzel kizárható egy esetleges idegenkezűség vagy merénylet lehetősége. Továbbá az a tény, hogy Horthy főhadnagy gyorsan reagált és rövid idő alatt ki tudta venni dugóhúzóból a gépet azt cáfolja, hogy a pilóta alkoholos befolyásoltság alatt lett volna.

Ezúton szeretnénk köszönetet mondani Magó Károly zászlós úrnak a laikusok számára is követhető és érthető módon felépített előadásáért. Koller József ezredes úrnak a MH 86. Szolnok Helikopterbázis megbízott parancsnokának, hogy engedélyezte és lehetővé tette az előadás megtartását. Valamint minden kedves résztvevőnek, akik figyelmükkel és jelenlétükkel megtisztelték ezt az eseményt.

Az előadás képei megtekinthetők a Galériában.

H.Cs.

 
 
vissza


  • Hirdetések

    ÉVKÖZI 19. VASÁRNAP

    ÉVKÖZI 19. VASÁRNAP

    Szent Imre templom felszentelésének 20. évfordulóját augusztus 19-én 10.00 órakor hálaadó szentmisében ünnepeljük.

  • Közösségi hírek

    ELSŐÁLDOZÁS - BÉRMÁLÁS

    ELSŐÁLDOZÁS - BÉRMÁLÁS

    Húsvét 6. vasárnapján 50 elsőáldozó volt a Gárdonyi Géza Ált. Isk., a Lackner Kristóf Ált. Isk. és a Tóth Antal Iskola hittanosai közül. Dr. Pápai Lajos 2017. június 3-án szolgáltatta ki a bérmálás szentségét fiataljainknak.